AC24

ac24

WWW: AC24

Sociální sítě: Facebook, Twitter

Počet vydaných textů za duben 2016: 128

Vznik: 2011

Poslání: Server AC24 by dle svých webových stránek měl sloužit jako alternativa k oficiálním zdrojům informací, který se nebojí klást si i nepříjemné otázky. Vyzývá k novému promyšlení politiky a ptá se například na to, zda je systém politických stran a parlamentních voleb jediný možný. Jeho autoři nechtějí „slepě poslouchat mainstream médií, politiky a intelektuálních médií, dávají prostor emocím, citům, instinktu, energii, snění, utopiím a všem formám lidské potřeby chápat svět nejen z úzkých racionálních pozic.

Dostupné informace o redakci, vlastnické struktuře a financování:

Portál byl založen v prosinci 2011 a od té doby se věnuje téměř výhradně zpravodajství ze světa, poměrně často se zaobírá děním na Ukrajině a v Sýrii.

U většiny publikovaných článků není označen autor. Na stránkách nalezneme seznam domácích i zahraničních přispěvatelů, kde se objevují například Daniel Solis, Erik Best, Ivo Vašíček, nebo Dr. Paul Craig Roberts, kteří obvykle komentují i na jiných serverech nebo na vlastních blozích, a jejichž texty server . Není množné určit, zda jsou na webech tyto texty publikovány samotnými autory, nebo zda je server přebírá bez jejich vědomí. Oficiálně za webem stojí Ondřej Geršl, šéfredaktor i vlastník domény, který tvrdí, že web založil kvůli svému rozhořčení z údajných mediálních lží okolo teroristických útoků z 11. září 2001. V dubnu 2014 prohlásil, že se na webu kromě něj podílí ještě tři externisté. V obchodním rejstříku je u AC24 s.r.o. je jako jednatelka uvedena Kateřina Schleifer.

Údajně je web financován z reklamy a darů, které mohou čtenáři posílat na účet uvedený na stránkách. K serveru pak patří také tištěný časopis Vědomí, který je možné si předplatit.

Charakteristika obsahu:

AC24 je častým šiřitelem nepravdivých informací, které obvykle vznikají buď publikací nepodložených zpráv, nebo špatným překladem a interpretací článků na seriózních anglicko-jazyčných médiích, jako je například The Guardian nebo The Independent, ať už se jedná o záměrné překrucování nebo chybu překladatelů. Jako příklad takového počínání lze uvést lživé informování o viru zika, který server spojoval s geneticky modifikovanými komáry, kteří jej měli šířit. Tato informace byla převzata ze serveru Reddit.com, který ovšem sám dodal, že se jedná o vlastní konspirační teorii. Geneticky modifikovaní komáři jsou naopak jedním z nejefektivnějších řešení v boji proti viru zika, který navíc existuje déle než tito komáři a vyskytuje se i v místech, kde komáři nebyli nikdy použiti.

Na oblast Ukrajiny se server zaměřil v lednu mimo jiné se zprávou o tom, že Američané z vojenského cvičení na Ukrajině vytvořili permanentní americkou základnu. Autor tohoto článku poukázal na to, že chování Američanů je v rozporu s ukrajinskou ústavou. Zcela přitom opomenul, že američtí vojáci byli na tomto území na žádost ukrajinské vlády. Jejich výcvik je naplánován do listopadu roku 2016 a jedná se o poměrně běžné vojenské cvičení na bilaterální bázi. Spolupráci Ukrajiny s USA se pak server věnoval i dále, konkrétně obviněním americké laboratoře, která měla na Ukrajině vypustit nový a neznámý smrtící virus a způsobit tak smrt 20 ukrajinských vojáků. Virus, o kterém článek hovoří, je ve skutečnosti prasečí chřipka, která se na Ukrajině šíří z důvodu nedostatku kultury očkování. Nejbližší laboratorní zařízení na Ukrajině se navíc nachází v oblasti, kterou ovládají separatisté.

Podobně překrouceně server na konci ledna 2016 informoval o tom, že Velká Británie vyhrožuje Islámskému státu užitím jaderné zbraně. Autor tohoto článku varuje před nezodpovědností takového kroku, který by mohl způsobit nejen škody na životech civilistů, ale také rozpoutat jadernou válku. Zpráva tentokrát pochází ze zpravodajského serveru Sunday Express, ve kterém britský admirál pouze vysvětluje, že odstrašovací potenciál britských jaderných zbraní není namířen proti teroristickým útokům na britském území, nýbrž má odradit další státní i nestátní aktéry, aby si jaderné zbraně pořizovali, vyvíjeli nebo je chtěli použít. O samotném užití britských jaderných sil v původním článku není žádná zmínka.

Na serveru se ve velké míře objevují přeložené články původně pocházející z anglicky psaných webů, často ze Sputniku a , ale patří mezi ně například i Breitbart, Southfront, Zerohedge, Strategic-Culture, Globalresearch nebo Whatdoesitmean, z nichž většina se věnuje převážně ruskému pohledu na mezinárodní prostředí a poslední uveřejňuje velké množství nepodložených konspiračních teorií, často odkazujících na neexistující dokumenty a zprávy ministerstva obrany Ruské federace.

Všechny články, ať už se tematicky jedná o konstatování politické či bezpečnostní situace, lidské příběhy nebo životní styl, jsou umístěny ve stejné rubrice a v drtivé většině jsou prezentovány jako faktické zprávy, nikoliv názorové texty a komentáře. Existují výjimky, například v případě komentování české politické a mediální scény, které se v nejednom případě uchyluje k upozorňování na údajné omezování svobody slova v České republice a k obviňování českých veřejnoprávních médií ze zaujatosti a zatajování informací.

Server AC24 se dopouští velkého množství prohřešků a užívá manipulační techniky, mezi které patří překrucování článků mainstreamových médií, vydávání konspiračních teorií za seriózní zpravodajství a využívání fotografií nebo jiných záznamů s nedostatečnou výpovědní hodnotou pro jejich potvrzení, případně prezentování vyjádření jedné osoby za názor nebo postoj širší skupiny obyvatel.