Aeronet

aero

WWW: Aeronet

Sociální sítě: Facebook, Twitter

Počet vydaných textů za duben 2016: 21

Vznik: Doména existuje již od roku 2001, ve své současné podobě začal web fungovat až po anexi Krymu Ruskou federací.

Poslání: Server se popisuje jako „alternativa pro všechny, kterým už mainstream pije krev.“

Dostupné informace o redakci, vlastnické struktuře a financování:

Redakce webu není známá. Šéfredaktor vystupuje pod přezdívkou Vedoucí kolotoče nebo VK a má svůj program také na alternativním Svobodném rádiu. Většina textů není podepsaná vůbec. Své příspěvky zde ale občas publikují i regionální politici KSČM, nejčastěji člen Krajského výboru KSČM Plzeňského kraje Petr Cvalín.

Oficiálně by měl být web financován pouze z finančních darů.

Vlastnická struktura webu není jasná. Kontaktní údaje na webu odkazují na American European News, B. V., na nizozemské adrese v Eindhovenu, která ale dle Respektu na dané adrese není. Doména je zaregistrovaná na firmu Domains By Proxy, LLC, která svým klientům zajišťuje anonymitu při spravování domény. Díky investigativní práci redaktora Respektu Ondřeje Kundry je nyní známo, že jedním z center je havířovský byt zaměstnance ArcelorMittal Mariána Rohályho, který spravuje finanční účty serveru.

Pro kontaktování redakce slouží kontaktní formulář a dvě telefonní čísla. Jedno s předvolbou do USA a druhé do Spojeného království. Čísla však nejsou aktivní. Web dále uvádí, že pokud chceme redakci Aeronetu navštívit na uvedené adrese v Nizozemsku, která podle Respektu neexistuje, máme komunikovat v angličtině, ruštině či nizozemštině, z důvodu, že na místě není žádný česky nebo slovensky hovořící personál. Portál publikuje pouze v českém jazyce.

Charakteristika obsahu:

Web je výrazně proruský a obdivuje ruského prezidenta Putina i českého prezidenta Zemana. Zabývá se migrační tématikou a často publikuje poplašné zprávy a spekulace o uprchlících, zajímá se ale také o dění v Sýrii, Ukrajině a demonstruje zkaženost západu a Evropské unie. Často se zde objevují i útoky proti oponentům Aeronetem podporovaných proudů. Významně se angažuje proti nevládním organizacím, médiím, ale také vládě a tzv. „Pražské kavárně.“

Redakce se podílí na šíření několika konspiračních teorií, jmenovat lze orchestraci migrační vlny Radou pro mezinárodní vztahy, vlivnou americkou nevládní organizací, údajné policejní provokace během pražských demonstrací, falešné plány Evropské komise na tajnou výstavbu uprchlických center nebo poplašné informace o možném vpádu německé armády do České republiky. V poslední době také Aeronet bez jakýchkoliv důkazů informoval o vlivu americké ambasády na vystoupení Lenky Dusilové na předávání cen Anděl, během kterého kritizovala prezidenta Zemana v souvislosti s čínskou návštěvou. Dominovala zde také kritika západních mainstreamových médií, když Aeronet silně zavádějícím způsobem informoval o průzkumu veřejného mínění týkajícího se důvěry Američanů ve zpravodajství.

Články jsou často nepodložené důvěryhodnými zdroji (pokud jsou vůbec zdroje uvedeny). Názorové články splývají se články „zpravodajskými“. Často bývají doplněny úryvky z vysílání RT. V roce 2014 česká kontrarozvědka BIS Aeronet označila za zdroj nebezpečné proruské propagandy.