Reklama na českých dezinformačních webech

  • V České republice existuje několik desítek konspiračních a dezinformačních webů. Jejich přehled lze nalézt na www.dezinformatori.cz. Kromě teorií o mimozemšťanech, řízení světa Ilumináty apod. se věnují šíření dezinformací, poplašných zpráv, podněcování nenávisti a také politickému marketingu, kdy podporují takové okrajové a extremistické proudy.
  • Na webech těchto projektů se přesto objevuje online inzerce seriozních firem, které o tom často nemají tušení. Dochází tak k absurdním situacím, kdy se čtenáři vedle reklamy na konkrétní banku objeví text tvrdící, že je třeba banky vyrabovat. Inzerující firmy si tak poškozují své dobré jméno a navíc přímo financují projekty, které systematicky šíří manipulace a dezinformace.
  • Díky úspěšnému slovenskému projektu Konspirátoři.sk stáhlo své reklamy z dezinfromačních webů už 1400 firem, což ve výsledku znamená stažení přes 10 000 online reklamních kampaní. V ČR se k tomuto kroku zatím veřejně přihlásila jen největší česká jazyková škola James Cook Languages a nyní Česká spořitelna.
  • Program Kremlin Watch zjistil, že na českých dezinformačních webech se za sledované období 18. – 23. června 2016 objevila inzerce 75 firem. Jejich přehled a seznam příkladů, proč je to pro tyto společnosti škodlivé, přinášíme v následujícím reportu:

Číst dále

Jak chtějí poslanci Evropského parlamentu změnit průběh evropských voleb?

Debata o jednotné podobě voleb do EP je stále živá. Zavedení přímých voleb poslanců EP bylo důležitým krokem ke zvýšení demokratické legitimity Evropských společenství. EP získával v institucionálním rámci stále větší důležitost, paradoxně se však tento fakt neprojevuje na volební účasti, která ve většině členských zemí EU vykazuje klesající tendenci. Číst dále

Fact checking manuál

. Téma: .

V dnešní době jsme díky volnému přístupu k sociálním sítím obklopeni množstvím informací, které jsme schopni okamžitě šířit dál. Dokumenty na internetu rychle vznikají a zanikají, proto se také může jednoduše stát, že narazíme na informace, které nejsou pravdivé.  Ať už je záměr autora pro jejich šíření jakýkoliv, nesmíme věřit všemu, co je na sociálních sítích a pravdivost informací si musíme ověřovat. Think-tank Evropské hodnoty k tomu vydává praktický manuál. Ve formátu PDF je k dispozici ZDE. Číst dále